Van Heerlen tot Harlingen

Concertagenda


Plannen, agenda, programma. Telefoon 06 8100 8122 of stuur een mail
5 augustus 2016

Naar hoofdpag Live Klassiek
Naar aanbod, spelerspagina.
Voorbije concerten.
Algemene Voorwaarden

Vragen? E-mail, naar info@liveklassiek.nl of bel 0681008122

Gebruik Page-Down-Toets of zoek met Controle F


Naar hoofdpag Live Klassiek




Datum nog niet bekend 2016 Wassenaar

Aanwezig: 13:30, spelen: van 14.30 uur tot maximaal 16.00 uur in verzorgingshuis Van Ommerenpark te Wassenaar Duo viool en piano. Romantische muziek. € 160.
Contact KvV
Piano aanwezig.
40 programma's brengen we mee. € 160 Achteraf over de giro. U krijgt een belastingverklaring.
Zie voor algemene voorwaarden www.liveklassiek.nl/voorwaarden.html

Duo viool en piano
Thomas Patijn
Giel Smeets

Programma
  • Joseph-Hector Fiocco (1703-1742) Allegro
    Tijdgenoot van Bach. Kapelmeester te Antwerpen en de Sint Goedele in Brussel. Misschien was hij van Italiaanse afkomst, maar vele van zijn voorvaderen werkten al als musicus in het huidige België.
  • Ludwig van Beethoven 1770 1827 Menuet in G
    uit 'zes menuetten voor orkest', WoO 10 nr 2, 3'
  • Charles François Gounod 1818 1893, Ave Maria op Preludium nr 1 van das Wohltemperierte Klavier dl 1 van J.S. Bach
    De biografie van Gounod wordt gekenmerkt door alle karakteristieke kunstenaarsallures. Zijn gemoedstoestanden wisselen tussen ambitie en moedeloosheid, rusteloze werkzaamheid en crisis, beminnelijkheid en twistziek gedrag, huwelijkstrouw en geneigdheid tot buitenechtelijke affaires. In zijn jeugd droomde hij ervan priester te worden en in kloosterlijke afzondering te leven. Hij noemde zichzelf een bepaalde tijd abbé en droeg een toog.
  • Karl Berbuer 1900 1977 Heide Witzka, Herr Kapitän (1936) 2x 2½'
    Een straatliedje bij Live klassiek? De reden is dat het geen vrolijk liedje is maar een spotliedje van Berbuer, die de ellende van de tweede wereld in 1937 al voelde aankomen.
    Keulen Middeleeuwen. Ten Oosten van de Rijn was Keulen nog heidens. Daar woonde Heide Witzka. De naam die zijn ouders hem gegeven hebben is onbekend. Hij werd Heide genoemd omdat hij heiden was en Witzka omdat hij bekend stond om grappen en listen.
    Heide Witzka had het veerrecht over de Rijn. Hij plaagde de christenen dat ze bij een heiden in het bootje kwamen.
    Heide Witzka bleef door de eeuwen heen een legendarische figuur.
    Keulen 1936. Berbuer, van beroep bakker, gebruikte H.W. in een carnavalsschlager. Met Heide Witzka der Kapitän werd de toenmalige (Hitler-)burgemeester van Keulen bedoeld. De mensen begrepen niet wat ze zongen, maar de politie wel, zodat Berbuer in de gevangenis kwam en HW verboden werd. In Keulen is de Karl-Berbuer-Platz. Daar staat een bronzen pomp/standbeeld dat een narrenschip voorstelt en genoemd is naar hem.
  • Intermezzo: Für Thérèse (Für Elise) 3½´
    Beethoven schreef deze Bagatelle in a voor Thérèse Malfatti, een goede pianiste, destijds zijn liefste. 'Für ???, am 27. April zur Erinnerung von L. v. Bthvn' schreef hij er op. Dit moet 1810 geweest zijn. 40 jaar oud dus. Thérèse Malfatti trouwde met von Drosdick. Thérèse von Drosdick-Malfatti gaf het aan mejuffrouw Bredl in München. Beethoven-onderzoeker Nohl ontdekte het daar. Nohl liet het drukken in 1867. De naam Thérèse was niet meer goed te lezen en zo kwam er für Elise te staan. Nu is het handschrift spoorloos. Bagatelle in a is dus een Liebestraum in tonen over iemand met wie Beethoven hoopte te trouwen.
  • Franz Abt (1819-1885), Rheinländer Polka
  • Hart Pease Danks USA 1834-1902 Silver Threads among the gold, "Zilverdraden tusschen 't goud" 1873 Woorden van Eben E. Rexfort
  • Johannes Brahms 1833 – 1897 Hongaarse dans nr 5 allegro, oorspronkelijk voor 4-mains
  • Pauze
  • Felix Mendelssohn Bartholdi (1809-1847) schreef vier banden voor piano met Lieder ohne Worte. Frühlingslied
  • Friedrich Heinrich Himmel (-1813) 'Kennst du das Land wo die Zitronen blühen.' 2 coupletten 2'
    Mignon, het meisje uit Goethe's (1794-1832) boek Wilhelm Meisters Lehrjahre, waarin Wilhelm Meister van een zigeunergroep een Italiaans, 'geheimnisvolles und fremdartiges Mädchen' vrijkoopt, genaamd Mignon. Een naïef schepseltje dat zich alleen maar met lichaamstaal en lied kan uiten. Een Italiaans meisje verteerd door heimwee naar Italië: Welk lied 50 keer op muziek gezet is door componisten.
    De oorsprong van de figuur Mignon uit Wilhelm Meisters Lehrjahre van Goethe komt inderdaad uit de koker van Goethe en groeide uit tot het (literaire) prototype van een lieflijk, ook erotisch bekoorlijk, meisje of van een kindvrouwtje
  • Ambroise Thomas, Entr'acte Gavotte uit de opera Mignon
  • Nikolay Alexeyevich Titov (1810-1875), die Rote Sarafan
    ging tegen de raad van zijn ouders in het leger. Toch kon hij de muziek niet laten en werd later zelfs de vader van het Russische lied genoemd. Van Ziganov is het gedicht 'de rode sarafaan'. Een sarafaan is vanouds een boerenvrouwenkleed, later mouwloze dansjurk.

    Näh nicht liebes Mütterlein am roten Sarafan,
    nutzlos wird die Arbeid sein, drum strenge dich nicht an!
    Tochter setz dich nieder an meiner Seite hier,
    Jugend kehrt nicht wieder, wich sie einmal von dir.

    Fröhlich magst du singen, als wie die Lerch im Mai,
    lachen, tanzen, springen, doch bald ist das vorbei!
    Denn es kommen Jahren wo Lust und Freude fliehn
    und die welken Wangen Falten überziehn 2x

    Ich sang auch einst Lieder, lachte, tanzt'und sprang
    Steif sind jetzt die Glieder, hinkend ist mein Gang.
    An dem Sarafan zu nähn heisst mir Erinnerung,
    Kann ich dich drin Tanzen sehn, fühl ich mich wieder jung.
  • Intermezzo: Ludwig van Beethoven (1770-1827) Écossaisen
    Zeven Schotse liedjes waarvan er een als Rondo dient en dat dus 7 keer terug komt.
  • Anton Rubinstein (1829-1894), Melodie in F. Dit is een pianostuk waar de melodie met de beide duimen midden op het klavier gespeeld wordt. De vier vingers van elke hand spelen om de beurt links en rechts een akkoord.
  • Vittorio Monti 1868 1922 czardas
    Monti werd geboren in Napels en studeerde aldaar viool en compositie aan het conservatorium. Rond 1900 werd hij dirigent in Parijs waar hij diverse balletten en operettes het licht deed zien. Hij heeft samengewerkt met Satie. In zijn latere jaren hield hij het dirigeren voor gezien en wijdde zich aan het componeren en lesgeven op viool en mandoline waarvoor hij ook een leerboek schreef. Zonder zijn befaamde czardas - de czardas van Monti - zou hij weinig bekendheid genieten; er is waarschijnlijk geen enkel zigeunerorkest dat dit werk niet op het repertoire heeft staan.


Naar hoofdpag Live Klassiek


Vrijdag 26 augustus 2016 Oirschot

Aanwezig: 14:00 uur. Spelen inclusief pauze afgewisseld met een paar gedichten van 15.00 tot 16.30 uur
De zusters van “Klooster Nazareth” aan de Koestraat 37 in Oirschot.
Contact: MP
Piano aanwezig. € 160, a.i. Achteraf per giro. U krijgt een belastingverklaring.
We brengen 40 programma's mee.
Zie voor algemene voorwaarden www.liveklassiek.nl/voorwaarden.html

Duo fluit en piano
Jacqueline Arts
Giel Smeets

Programma
  • Joseph Haydn 1731-1809, Serenade uit het strijkkwartet opus 3,5 in F, Andante cantabile.
  • François-Joseph Gossec 1734-1829, Gavotte.
    In vroeger tijden hadden de bewoners van de Franse alpen nogal last van krop, door gebrek aan Jodium. Gava=krop. Daarom werd de dans, overgenomen van die alpenbewoners gavotte genoemd. Min of meer een scheldwoord dus.
  • Russisch Volkslied, Schöne Minka
  • Stephen Foster (1826–1864), "Beautiful Dreamer"
  • Leopold Mozart, 1719-1789, Mourqui uit Notenbuch für Wolfgang
    Vader Leopold stelde een oefenboekje samen voor zijn zoon Wolfgang.
    Murky [murki, murcki, mourki, mourqui, murqui].
    Klavecimbel- later pianostuk met persistente wisselende oktaven als bas: de "murky-bas."
    Een Engelse componist pastte deze basfiguur voor het eerst toe.
    Murky of murk betekent duister of schandelijk.
    In Duitsland was Mourqui vanaf 1730 populair bij amateurs en andere mindere goden. Anderen gruwden van deze onbeschaafde gewoonte. De murky, mourki, mourqui werd populair en was in Zuid Duitsland lange tijd een volksdans. Balthasar Schmid uit Neurenberg gaf in 1727 "12 Murki fürs Klavier" uit.
  • piano solo: Beethoven, Für Elise
  • Ave verum, gregoriaans
  • W.A. Mozart, Ave verum
  • Wilhelm Popp (1828-1902): Russisches Zigeunerlied, opus 462, no.2
    Fluitist en componist. Geboren in Coburg, bij Neurenberg. Vanaf 1867 was hij eerste fluitist van het Hamburgs Philharmonisch orkest. Hij trad voornamelijk op onder het pseudoniem Henry Alberti. Hij werd de 'Czerny van de fluit' genoemd.
  • Pauze
  • Jakob Ludwig Felix Mendelssohn Bartholdy 1809-1847, Auf Flügeln des Gesanges.
    Mendelssohn was gedoopt maar werd desondanks door velen als joods gezien.
  • Charles Camille Saint-Saëns 1835-1921, uit "Le carnaval des animaux" Le Cygne.
    De muzikanten kwamen geregeld bij elkaar om gezellig samen te musiceren. Op zekere dag had Saint Saens een pakje muziekpapier onder de arm. Dat was wat later Carnaval des animaux genoemd werd. Korte stukjes om samen te spelen en voor elk instrument had hij een solorol bedacht. De cello speelt De Zwaan, de piano speelt het water erbij. In ons geval speelt de fluit de cellopartij.
  • Pjotr Iljitsj Tsjaikovski 1840-1893, Chanson Triste.
  • piano solo Schubert Scherzo
  • Nikolai Andreyevich Rimsky-Korsakov 1844-1908, Song of India uit "Sadko" 1896
    Samen met Balakirev, Borodin, Moussorgski en Cui waren ze "Het machtige hoopje"
    Hij schreef veel opera's en in het Westen zijn veel onderdelen daarvan bekend geworden, zonder dat iemand weet dat het operadelen zijn. Zo the song of India maar ook de vlucht van de Hommel.
  • Iwan Iosif Ivanovici 1845-1902, Donauwellen.
    Uit Roemenië. Kapelmeester in het leger. Hij schreef 350 dansen en marsen, maar zijn Konzertwalzer Donauwellen (Origineel: Valurile Dun?rii) bereikte populariteit. Hij werd in 1889 bij de wereldtentoonstelling in Parijs uitgevoerd en was met de Eiffeltoren de grootste attractie. Op de kaft stond in het Duits: „Donau Wellen Walzer von Josef Ivanovics, gewidmet und geschrieben für Fräulein Sarah Fried.“
  • Norbert Schultze/Hans Leip, Lili Marleen 1915/1937.
    De Duitse soldaat in wereldoorlog 1 Hans Leip ontleende de tekst aan het gedicht Das Lied eines jungen Soldaten auf der Wacht.
    Leip mijmert over zijn liefje Lili Marleen, dat buiten de kazerne steevast bij een lantaarn op hem wachtte.
    Leip schreef het gedicht voordat hij naar het Russische front vertrok. Lili was de naam van zijn vriendinnetje. Marleen was mogelijk een verpleegster van wie Leip onder de indruk was geraakt.
    Norbert Schultze zette het gedicht op muziek. 1937.
    In de zomer van 1941 vond een Duitse korporaal die in Belgrado voor de troepen in Afrika radioprogramma's verzorgde dat het wel iets voor de soldaten was.
    Hij had gelijk, zelfs de Australiërs die het in het belegerde Tobroek uit het kamp van hun tegenstanders hoorden galmen, riepen luidkeels om de radio harder te zetten.
    Het Engelse leger zag zich genoodzaakt een Engelse versie te maken.
    Vor der Kaserne, Vor dem großen Tor, Stand eine Laterne Und steht sie noch davor.
    So woll'n wir uns da wiederseh'n, Bei der Laterne woll'n wir steh'n, Wie einst, Lili Marleen.


Naar hoofdpag Live Klassiek


VERVALT zondag 18 september 2016 Vught

Aanwezig: spelen: 15.00 - 19.00 uur, licht klassiek repertoir als achtergrond muziek voor verjaarsfeest,ca. 60 gasten.
kasteel Maurick, Maurick 3. 5261 NA Vught. + 31 (0) 73 204 80 28. info@kasteel-maurick.nl.in Vught
Met mooi weer in de tuin, anders in de zaal.
Contact: BM
€ 500, a.i. Achteraf per giro. U krijgt een belastingverklaring.
Geen programma's
Zie voor algemene voorwaarden www.liveklassiek.nl/voorwaarden.html

Strijkkwartet, twee violen, altviool en cello
Vacature viool
Vacature viool
Vacature altviool
Vacature cello

Programma
  1. Johann Pachelbel 1653-1706, Canon in D
  2. Johann Sebastian Bach 1685-1750
    1. Wachet auf, ruft uns die Stimme, BWV 645
    2. Aria, deel 2 van de Orkestsuite nr. 3 in D (BWV 1068)
      August Wilhelmj, 1845 1908, maakte een bewerking voor piano en viool, enkel op de G-snaar.
      Leopold Stokowski, 1882-1077, maakte er een orkestwerk van en maakte het stuk en Bach bekend.
    3. Bist Du bei mir
    4. Vom Himmel hoch da komm' ich her. Bewerking van een koraal van Martin Luther 1483-1546
    5. Jesus bleibet meine Freude, alias Jesu, Joy of man's desiring, Koraal uit BWV 147
  3. Georg Friedrich Händel 1685-1759
    1. uit Judas Maccabeus: U zij de glorie
    2. Arrival of the Queen of Sheba, Sinfonia uit "Solomon"
    3. Largo uit Xerxes, "Ombra mai fu"
  4. Antonio Lucio Vivaldi 1678 1741
    1. "Herfst", Concerto Nr. 3 in F, Op. 8, RV 293, uit De vier Jaargetijden.
    2. Largo uit "Winter", Concerto Nr. 4 in f, Op. 8, RV 297, uit De vier Jaargetijden.
  5. Giuseppe Tartini 1692 1770, Adagio Cantabile.
  6. Joseph Haydn, 1731-1809, Deel 2 uit Strijkkwartet opus 3 nr. 5 in F, andante cantabile, genaamd Serenade
  7. Luigi Boccherini, 1743 1805, Menuet
  8. Wolfgang Amadeus Mozart, (1756-1791)
    1. Serenade KV 525, Eine kleine Nachtmusik, 1787
      1. Allegro
      2. Romanze
      3. Menuetto
      4. Rondo allegro
    2. Ave verum
    3. Fuga in g KV 401, Fugha per il Clavicembalo o Organo
  9. Ludwig van Beethoven 1770-1827, Preludium en Fuga in F voor strijkkwartet
  10. Franz (Peter) Schubert 1797-1828, Moment musical opus 94 nr 3, bijgenaamd à la Hongroise
  11. Giuseppe Fortunino Francesco Verdi 1813–1901
    1. Slavenkoor uit Nabucco "Va, pensiero"
  12. César Franck, 1822-1890, Panis angelicus, voor tenor, orgel, harp en cello, 1872.
  13. Johannes Brahms 1833 – 1897 Hongaarse dans nr 5 allegro, oorspronkelijk voor 4-mains
  14. P.I. Tsjaikovski 1840-1893
    1. Andante Cantabile, deel 2 uit Strijkkwartet 1 in D, opus 11
    2. Liefdesthema uit Romeo en Julia
    3. Bloemenwals uit Notenkrakersuite, opus 71,3, 1892
  15. Edvard Grieg 1843-1907, Uit Per Gynt: Morgenstimmung


Naar hoofdpag Live Klassiek


Donderdag 18 mei 2017 Breda

Aanwezig 19.15 u., spelen 20.15 u met pauze tot uiterlijk 22.00 uur.
Seniorenresidentie Belvedère, Nieuw Wolfslaar, Bavelselaan 420, 4834 TL Breda, 076 - 565 3215, info@belvedere-nieuw-wolfslaar.nl
Contact: A.v.H.
vleugel aanwezig
€ 160, a.i. Achteraf per giro. U krijgt een belastingverklaring.
40 programma's
Zie voor algemene voorwaarden www.liveklassiek.nl/voorwaarden.html

Duo viool en piano
Thomas Patijn
Giel Smeets

Programma
  • Joseph-Hector Fiocco (1703-1742) Allegro
    Tijdgenoot van Bach. Kapelmeester te Antwerpen en de Sint Goedele in Brussel. Misschien was hij van Italiaanse afkomst, maar vele van zijn voorvaderen werkten al als musicus in het huidige België.
  • Ludwig van Beethoven 1770 1827 Menuet in G
    uit 'zes menuetten voor orkest', WoO 10 nr 2, 3'
  • Charles François Gounod 1818 1893, Ave Maria op Preludium nr 1 van das Wohltemperierte Klavier dl 1 van J.S. Bach
    De biografie van Gounod wordt gekenmerkt door alle karakteristieke kunstenaarsallures. Zijn gemoedstoestanden wisselen tussen ambitie en moedeloosheid, rusteloze werkzaamheid en crisis, beminnelijkheid en twistziek gedrag, huwelijkstrouw en geneigdheid tot buitenechtelijke affaires. In zijn jeugd droomde hij ervan priester te worden en in kloosterlijke afzondering te leven. Hij noemde zichzelf een bepaalde tijd abbé en droeg een toog.
  • Karl Berbuer 1900 1977 Heide Witzka, Herr Kapitän (1936) 2x 2½'
    Een straatliedje bij Live klassiek? De reden is dat het geen vrolijk liedje is maar een spotliedje van Berbuer, die de ellende van de tweede wereld in 1937 al voelde aankomen.
    Keulen Middeleeuwen. Ten Oosten van de Rijn was Keulen nog heidens. Daar woonde Heide Witzka. De naam die zijn ouders hem gegeven hebben is onbekend. Hij werd Heide genoemd omdat hij heiden was en Witzka omdat hij bekend stond om grappen en listen.
    Heide Witzka had het veerrecht over de Rijn. Hij plaagde de christenen dat ze bij een heiden in het bootje kwamen.
    Heide Witzka bleef door de eeuwen heen een legendarische figuur.
    Keulen 1936. Berbuer, van beroep bakker, gebruikte H.W. in een carnavalsschlager. Met Heide Witzka der Kapitän werd de toenmalige (Hitler-)burgemeester van Keulen bedoeld. De mensen begrepen niet wat ze zongen, maar de politie wel, zodat Berbuer in de gevangenis kwam en HW verboden werd. In Keulen is de Karl-Berbuer-Platz. Daar staat een bronzen pomp/standbeeld dat een narrenschip voorstelt en genoemd is naar hem.
  • Intermezzo: Für Thérèse (Für Elise) 3½´
    Beethoven schreef deze Bagatelle in a voor Thérèse Malfatti, een goede pianiste, destijds zijn liefste. 'Für ???, am 27. April zur Erinnerung von L. v. Bthvn' schreef hij er op. Dit moet 1810 geweest zijn. 40 jaar oud dus. Thérèse Malfatti trouwde met von Drosdick. Thérèse von Drosdick-Malfatti gaf het aan mejuffrouw Bredl in München. Beethoven-onderzoeker Nohl ontdekte het daar. Nohl liet het drukken in 1867. De naam Thérèse was niet meer goed te lezen en zo kwam er für Elise te staan. Nu is het handschrift spoorloos. Bagatelle in a is dus een Liebestraum in tonen over iemand met wie Beethoven hoopte te trouwen.
  • Franz Abt (1819-1885), Rheinländer Polka
  • Hart Pease Danks USA 1834-1902 Silver Threads among the gold, "Zilverdraden tusschen 't goud" 1873 Woorden van Eben E. Rexfort
  • Johannes Brahms 1833 – 1897 Hongaarse dans nr 5 allegro, oorspronkelijk voor 4-mains
  • Pauze
  • Felix Mendelssohn Bartholdi (1809-1847) schreef vier banden voor piano met Lieder ohne Worte. Frühlingslied
  • Friedrich Heinrich Himmel (-1813) 'Kennst du das Land wo die Zitronen blühen.' 2 coupletten 2'
    Mignon, het meisje uit Goethe's (1794-1832) boek Wilhelm Meisters Lehrjahre, waarin Wilhelm Meister van een zigeunergroep een Italiaans, 'geheimnisvolles und fremdartiges Mädchen' vrijkoopt, genaamd Mignon. Een naïef schepseltje dat zich alleen maar met lichaamstaal en lied kan uiten. Een Italiaans meisje verteerd door heimwee naar Italië: Welk lied 50 keer op muziek gezet is door componisten.
    De oorsprong van de figuur Mignon uit Wilhelm Meisters Lehrjahre van Goethe komt inderdaad uit de koker van Goethe en groeide uit tot het (literaire) prototype van een lieflijk, ook erotisch bekoorlijk, meisje of van een kindvrouwtje
  • Ambroise Thomas, Entr'acte Gavotte uit de opera Mignon
  • Nikolay Alexeyevich Titov (1810-1875), die Rote Sarafan
    ging tegen de raad van zijn ouders in het leger. Toch kon hij de muziek niet laten en werd later zelfs de vader van het Russische lied genoemd. Van Ziganov is het gedicht 'de rode sarafaan'. Een sarafaan is vanouds een boerenvrouwenkleed, later mouwloze dansjurk.

    Näh nicht liebes Mütterlein am roten Sarafan,
    nutzlos wird die Arbeid sein, drum strenge dich nicht an!
    Tochter setz dich nieder an meiner Seite hier,
    Jugend kehrt nicht wieder, wich sie einmal von dir.

    Fröhlich magst du singen, als wie die Lerch im Mai,
    lachen, tanzen, springen, doch bald ist das vorbei!
    Denn es kommen Jahren wo Lust und Freude fliehn
    und die welken Wangen Falten überziehn 2x

    Ich sang auch einst Lieder, lachte, tanzt'und sprang
    Steif sind jetzt die Glieder, hinkend ist mein Gang.
    An dem Sarafan zu nähn heisst mir Erinnerung,
    Kann ich dich drin Tanzen sehn, fühl ich mich wieder jung.
  • Intermezzo: Ludwig van Beethoven (1770-1827) Écossaisen
    Zeven Schotse liedjes waarvan er een als Rondo dient en dat dus 7 keer terug komt.
  • Anton Rubinstein (1829-1894), Melodie in F. Dit is een pianostuk waar de melodie met de beide duimen midden op het klavier gespeeld wordt. De vier vingers van elke hand spelen om de beurt links en rechts een akkoord.
  • Vittorio Monti 1868 1922 czardas
    Monti werd geboren in Napels en studeerde aldaar viool en compositie aan het conservatorium. Rond 1900 werd hij dirigent in Parijs waar hij diverse balletten en operettes het licht deed zien. Hij heeft samengewerkt met Satie. In zijn latere jaren hield hij het dirigeren voor gezien en wijdde zich aan het componeren en lesgeven op viool en mandoline waarvoor hij ook een leerboek schreef. Zonder zijn befaamde czardas - de czardas van Monti - zou hij weinig bekendheid genieten; er is waarschijnlijk geen enkel zigeunerorkest dat dit werk niet op het repertoire heeft staan.